Status tot nu toe - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jorn Ballas - WaarBenJij.nu Status tot nu toe - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jorn Ballas - WaarBenJij.nu

Status tot nu toe

Door: Jorn Ballas

Blijf op de hoogte en volg Jorn

18 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Beste lezer,

sommigen van jullie zijn erg benieuwd naar dit bericht en hebben me al een aantal keer gevraagd wanneer het nou ging verschijnen.

De rede waarom het zo lang heeft geduurd zal dadelijk duidelijk worden.

Afgelopen vrijdag om 17.30uur lokale tijd ben ik aangekomen in Springfield, Missouri USA. Ik had geen idee wat me te wachten stond.
Ik werd opgehaald door een ontzettend aardige jongen, Weston Tuttle. Hij is 26 jaar oud, heeft een vriendin, 2 kinderen, 3 honden en 2 katten.
Hij heeft een Bachelor in Management van Missouri State University, maar gezien de huidige economische situatie is hij een schoonmaakbedrijf begonnen, waarmee hij net rond komt. Gelukkig verdiend zijn vriendin niet slecht als assistente van een opticien.

Anyway, Weston pikte me op, maar we waren net te laat bij het Study Away Office. Dat was al gesloten. Toen heeft hij me maar mee naar zijn huis genomen. Zijn familie was weg, dus we hadden het huis voor ons alleen, en de dieren. Die avond hebben we een kampvuur in zijn tuin gemaakt en een aantal biertjes gedronken. Ik heb de nacht toen in het star wars bed van zijn 7-jarig zoontje doorgebracht.

Zaterdag zijn we dan naar de campus gegaan om te kijken wat de bedoeling was. Daar aangekomen kreeg ik het nieuws dat ik nergens op de lijst te vinden was voor housing. Een of andere buitenlander met een slecht engels accent had het er maar moeilijk mee, maar heeft me toen toch maar een lege kamer gegeven, met het bericht dat ik er vandaag(dinsdag) weer uit moest. Ik vond het allemaal prima en heb mijn spullen daar gedumpt, zodat ik met Weston een aantal boodschappen kon gaan doen, zoals het kopen van mijn nieuwe telefoon. Het kon natuurlijk niet anders dan dat ik hier meteen de nieuwe iPhone zou kopen. Het was een investering, maar als je het uitrekent, heb ik de telefoon nog voor ongeveer de helft van wat ie in Nederland zou kosten.
De rest van de dag hebben we bij Weston in de tuin nog wat spelletjes gedaan(horse shoe en monkey golf) onder het genot van een paar biertjes.
Zondag ben ik meteen op mijn eerste roadtrip geweest. We zijn naar Kansas CIty gereden om een voetbalwedstrijd van de Kansas City Wizards tegen Chicago Fire. Het was een autorit van 3,5uur die vol tegenslagen zat. We waren nog geen kwartier onderweg of we stonden al in de file. Daarna namen we een afkorting door the middle of nowhere waar de auto het bijna begaf. Ik had me wel een beetje verschrokken, maar de auto heeft het volgehouden. Halverwege veranderde het zonnige weer met 32 graden in een hagelstorm...We zagen niks meer en moesten aan de kant van de snelweg wachten tot het ophield.
Eenmaal in Kansas City aangekomen, troffen we de broers van Weston en zijn we het stadion naar binnen gegaan(een honkbal stadion waar ze 2 goals in het buitenveld hadden gezet en de lijnen hadden getekend). Laat me jullie vertellen dat de Amerikanen zich beter op baseball, basketball en American Football kunnen concentreren, want voetbal is echt niet hun sport. Ik durf met zekerheid te zeggen dat Roda op hun slechtste dag nog van ze zou winnen. Toch was het een geweldige sfeer in het stadion.
Daarna zijn we terug gereden en ik dacht, ik betaal wat benzine mee, dus ik geef die kerel 20 dollar voor benzine en hij kijkt me zo aan van: hoeveel geld geef jij me. Ik dacht dat hij daar misschien een derde van de tank mee kon vullen, maar daar had hij gewoon een volle tank voor. Ik kon mijn ogen niet geloven.

Zondagavond heb ik dan contact gelegd met een berg andere exchange students en we hebben meteen een potje basketbal gespeeld. Los van het feit dat mijn conditie nogal slecht is, ging het best goed. Heb alleen een enorme blaar eraan over gehouden, waar ik nog steeds last van heb.

Maandag morgen naar het study away office om nog wat papierwerk te regelen. Daarna met alle exchange students naar een van honderd kerken rondom de campus(en ook op de campus), waar ze gratis spullen voor studenten weggaven(borden, glazen, bestek etc.). Echt super aardige mensen, en ze wilden alles van je weten. Toen we klaar waren begon het als een gek te stormen, dus konden we de kerk niet uit en hebben die mensen alles geprobeerd om ons te laten inschrijven bij de kerk. Echt grappig.
Daarna een gezamelijke(gratis) BBQ in een andere kerk en van daaruit met auto's naar Wal Mart, die enorme winkel waar je ALLES krijgt!

Toen ben ik met een Oostenrijker naar de sportsbar Boomers gegaan, waar we NFL en MLB gekeken hebben onder het genot van een aantal Corona!

Vandaag ben ik dan met een klasgenootje van me(die gisteravond aangekomen was) naar het study away office geweest, zodat zij alles kon regelen. Zij was erg blij dat ze niet alles zelf uit hoefde te zoeken.

Daarna moest ik dus verhuizen, en toen werd het leuk. Ik wist namelijk nog steeds niet waar naartoe. Toen ben ik met een meisje van het study away office naar Reslife office geweest(die alle studenten in een kamer plaatsen) en die zeiden dat ik maar geduld moest hebben en moest wachten op een mailtje. Toen dat mailtje eindelijk kwam was ik niet echt gerust gesteld. Het is namelijk zo dat ik in een zogenaamde "Overflow" kamer zit. Dat wil zeggen dat ze te veel aanmeldingen hebben dit jaar en geen plaats voor me hebben. Daarom ben ik in een kamer geplaatst, die normaal een studielounge is, waar ze wat bedden in hebben gezet. Deze kamer is op de 4e verdieping en dat is een vrouwenverdieping. Nu zou je zeggen dat ik daar geen moeite mee heb, maar het is voor mij niet toegestaan om de toiletten en badkamers op deze verdieping te gebruiken(toegang met pasje), dus iedere keer als ik naar het toilet moet, moet ik naar de begane grond. Toen ik naar de balie ging om te vragen voor een kussen en deken, werd het nog leuker. Toen zeiden ze me dat mensen in een overflow kamer daar zelf voor moesten zorgen. Na een bijzonder politiek correct, maar boos mailtje naar het study away office, stonden ze 10 minuten later daar met een compleet pakker voor me(gratis natuurlijk). Nu is het zo dat ze ieder jaar meer dan 100 afmeldingen hebben, en dan beginnen ze met het plaatsen van de overflow mensen. Dat kan 1 dagen duren, dat kan 6 weken duren. Ik heb dus geen idee waar ik ga wonen. Ik kan me dus nog niet volledig settelen en mijn koffers uitpakken, omdat ik dat kleine studiehok met nog 2 anderen moet delen(die deze week aankomen).

Om me er niet meer druk om te maken, ben ik vanmiddag koffie gaan drinken met een mede Kerkradenaar die hier zijn 2-jarige Master doet: Kevin Fuchs. Daarna wilde ik beginnen met het schrijven van deze blog, toen ik moest constateren dat de ziel van mijn laptop deze mooie wereld had verlaten. Stiekem was het al een voornemen van me, maar nu moest ik wel een MacBook Pro kopen. Natuurlijk weer een flinke investering, maar ik kreeg er een gratis Ipod Touch 8 GB bij(twv $250,-), dus dat is wel mooi meegenomen.

Daarna ben ik met Kevin en een collega van hem gaan uiteten in een gezellig italiaans restaurantje, waar je voor $15,- heerlijk kunt eten.

Daarna ben ik naar het computer lab gegaan om internet toegang voor mijn nieuwe MacBook te realiseren, zodat ik aan mijn blog kon beginnen, en het resultaat hebben jullie net gelezen.

Het was een flinke pil om door dit verhaal heen te komen, maar er waren zoveel mensen benieuwd naar wat ik allemaal had meegemaakt en alles wilden weten, dat ik me maar even de tijd heb genomen om het uitgebreid te vertellen allemaal. De volgende blogs zullen niet zo uitgebreid zijn, maar mensen die me constant willen volgen, kunnen dat doen via twitter.com/jornballas
Daar post ik vaker wat ik aan het doen ben en eventueel met een plaatje erbij.

Ook wil ik iedereen vragen me geen smsjes meer te sturen of te bellen op mijn nederlandse nummer. Dat heeft me nu al 150 euro gekost. Ik heb de nieuwe iPhone waarop ik constant mijn email krijg, dus als je contact met me zoekt, is dat de manier!

Ik hoop dat jullie niet te moe zijn door het lezen van deze blog en dat jullie nog even de tijd nemen om een reactie te plaatsen.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Groetjes,

Jorn

• 19 Augustus 2009 - 06:34

Fred:

Welcome to real live in the States.
    Ik zal je vader proberen te porren dit verhaal in volle omvang bij de Kiwanis voor te leggen. Mochten ze bij die club nog op zoek zijn voor een goede bestemming voor de opbrengsten van de komende Culinaire Herfstwandeling dan lijkt met een project-Jorn uitermate geschikt.

Het weer is hier ook al beter. Ofschoon ik me zorgen maak over de donkere wolken die hier hangen boven activiteiten als het Charitytoernooi en Castle of Love. Daar zullen ze het zonder jou moeten doen. en of dat gaat lukken??????

Hou je haaks en blijf aan je improvisatietalent apelleren.

Groet Fred

• 19 Augustus 2009 - 06:53

Michiel:

Hey Jorn,

Wat een verhaal, maar goed om te lezen wat je meemaakt.

Heb je nog iets meegemaakt van de intro? of moet dat nog beginnen?

Het verhaal van de kamer komt me bekend voor ;-).

Succes en tot twitter of mail.

Michiel

• 19 Augustus 2009 - 08:50

Peg En Mats:

Ey Belsj,

Zo te lezen gaat het je goed daar, buiten de kamer dan...! Die nieuwe snufjes moeten het 'leed' toch enigszins verzachten :)!

Erg leuk om te lezen dat je al mee wordt genomen naar events en daar absoluut niet alleen bent!

Maak er een mooie tijd van, geniet van elk moment en wij mailen!

Groetjes Peg en Mats

P.S. jouw hotmail-adres is het adres waar de privé mail heen mag ;)?

• 19 Augustus 2009 - 09:45

Sandrine:

Hey Jorn,
    Wat een verhaal! Beetje vervelend dat dat zo is misgegaan met woonruimte.. Ook handig dat je gewoon niet weet wanneer je een eigen kamer krijgt :S
    Maar voor de rest klinkt het wel echt alsof je je draai al mooi hebt gevonden! Goed om te horen dat tuttel zo aardig is ;)
    Veel plezier met iedereen daar!
    x Sandrine

• 19 Augustus 2009 - 10:15

Moniek Eck:

Heej Jorn!!
    Wat een belevenissen! En je bent er pas net, haha;) Toch een hele ervaring lijkt me zo, vooral het slapen in t Star Wars bed, maak je maar 1x mee;) Hopelijk heb je vandaag te horen gekregen dat je een kamer voor jezelf hebt, zodat je "Echt" kunt gaan uitpakken. Ik blijf je volgen!
    xx

• 19 Augustus 2009 - 19:22

Anita:

Hallo Belsj,

hoop dat je snel een kamer krijgt en dat er nu niks meer stuk gaat.Kon nu pas reageren omdat pa iets aan z´n laptop had.

groetjes moesta

• 20 Augustus 2009 - 00:03

Ward:

ten eerste, bedankt voor de nutteloze informatie en vooral voor de vele onnodige spelf/vouten! dat zal wel door de mac komen, die lokken dat uit zodat je toch windows gaat kopen :D ten tweede, raak verslaafd aan beef jerky, want dat is koning!

• 21 Augustus 2009 - 13:49

Mirthe:

Heey Jorn!

Je hebt meteen al veel meegemaakt haha! Leuk om je avonturen te volgen vanuit Maastricht!

Liefs Mirthe

• 22 Augustus 2009 - 13:45

Hella:

Hoi grote vriend,

Wat heb je in die korte tijd allemaal meegemaakt niet te filmen maar jij blijft lachen dat is onze Jorn.
    Have the time of your life......en koop niet te veel.....
    heel veel liefs, kusjes en knuffels je lievelingstante, nonk Jean, @mber(tje), Michel eneen poot van. Edge, tot schrijfs

• 23 Augustus 2009 - 10:01

Tim:

Porny!

Lekker verhaal gek! Zet ze maar eens flink op hun nummer daar, ben je goed in;) Hebben ze daar ook tortellini btw?

Später!X

• 23 Augustus 2009 - 11:41

Claire:

Howwwww nice om je verhaal te lezen!Geniet ervan! Dikke kussen

• 24 Augustus 2009 - 06:47

Frans Wijnen:

Ik hoop dat je snel definitieve huisvesting vindt. Maar je zult er ongetwijfeld het beste van maken.

Groet,
    Frans

• 24 Augustus 2009 - 13:36

Robin Sterk:

Veel succes en plezier in Springfield!

Robin Sterk

• 25 Augustus 2009 - 11:46

Vd B:

Amigo,

wat een verhalen zeg! Ik hoop dat je alles wel geregeld krijgt daar ;-) Ga maar lekker genieten van je biertjes, je chickies en je high tech apparatuur!

maak er wat van, ik volg je!

XXX

• 25 Augustus 2009 - 13:58

Jim:

Hey pum, leuk om te lezen je verhaal. ben net terug uit ze spain, we mailen nog. veel plz en küschjusz :)